dimarts, 22 de setembre del 2009

revolucions quotidianes, diàlegs amb barcelona

Dilluns es va celebrar una conferència amb el títol “revolucions quotidianes, diàlegs amb barcelona”, a càrrec d'en Ricard Gomà, president del grup municipal ICV-EUiA a l’Ajuntament de Barcelona. L'acte, que va omplir el Centre Artesà Tradicionarius de Gràcia, suposa el tret de sortida a un procés obert de construcció participativa de la proposta política de la coalició per a la ciutat de Barcelona. "Volem que el nostre programa sigui el fruit de donar veu a un gran nombre d'agents socials que participen en el dia a dia de la ciutat i que comparteixen, amb la seva tasca en cadascun dels diferents àmbits d'acció, l'objectiu de transformar, amb petites revolucions, la vida quotidiana de les persones", ha explicat en Gomà.

La conferència, que en Gomà ha pronunciat al Centre Artesà Tradicionàrius, ha comptat amb la participació de deu representants d'entitats que li han plantejat les seves reflexions o demandes sobre qüestions com la lluita contra la crisi, les polítiques de promoció de l'accés a l'habitatge, el model urbanístic i de mobilitat, l'acció comunitària, o el Centre per la Pau de Montjuïc, entre d'altres.

Joan Carles Gallego. CC.OO. de Catalunya.
Fina Rubio. Fundació SURT.
Montserrat Payès. Mestra d'una escola pública de l'Eixample.
Ada Colau. Observatori DESC.
Albert Recio. Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB).
Ricard Riol. Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP).
Jaume Delclòs. Associació Catalana d'Enginyers sense Fronteres.
Mònica Salas. Coordinadora d'entitats de la Sagrada Família.
Pau González. Consell de la Joventut d'Horta-Guinardó.
Francesc Tubau. Plataforma Aturem la Guerra.

Responent a les seves demandes, en Gomà ha renovat el "compromís de situar la lluita contra la crisi com a màxima prioritat política", però ha insistit en la necessitat "d'anar més enllà i avançar en la construcció de la Barcelona inclusiva, ecològica i solidària que defensem des d'ICV-EUiA". Per en Gomà, la consecució d'aquest repte no s'ha de limitar només al desenvolupament de més polítiques socials i ambientals, sinó que "ha d'impregnar el conjunt de l'acció de govern i s'ha de plasmar també en el model urbanístic". "Més que promoure dos ecobarris, el que cal és que fem una ecociutat barri a barri, incorporant els criteris de sostenibilitat social i ambiental en cadascun dels projectes de desenvolupament urbà", ha assegurat.

En aquest sentit, "malgrat que a vegades no hem pogut fer front a l'aliança dels poderosos", en Gomà s'ha mostrat convençut que "la petjada d'esquerres" s'ha fet notar en el desenvolupament urbanístic de la ciutat "amb espais salvats de la voracitat immobiliària" i amb operacions de "regeneració social i urbana tant importants com els que ha viscut el Raval, malgrat el que diguin algunes visions apocalíptiques". "No neguem l'existència de problemes a la ciutat, però no compartim en absolut la diagnosi que Barcelona té un espai públic completament degradat", ha assegurat en Gomà, partidari de "reforçar el diàleg i l'acció comunitària com a instruments de gestió de l'espai públic, com a alternativa als models ordenancistes".

En l'àmbit de la sostenibilitat, el president del grup municipal d'ICV-EUiA ha situat com a reptes principals la mobilitat i la gestió de l'aigua i l'energia, "des d'una doble lògica, la d'una ciutat que és referent en el seu compromís amb el futur del planeta, però també des de l'ecologisme de la quotidianitat. La crisi de la sequera i la resposta responsable de la ciutadania de Barcelona reduint al màxim el seu consum d'aigua ens ha servit per demostrar que no cal consumir més per viure millor. Ara tenim el repte de traslladar-ho a l'àmbit de l'energia".

En Gomà ha defensat també la necessitat de millorar la mobilitat sostenible en els accessos a la ciutat, amb reforç de la xarxa de Rodalies i el desplegament de carrils bus VAO. Segons ha apuntat, "Barcelona ha impulsat un bon model de mobilitat interna, amb una oferta potent de transport públic, però ens queda el repte de reduir els 1,3 milions de cotxes que entren i surten diàriament a la ciutat". En aquest sentit, ha advertit que "el model de mobilitat sostenible impulsat a Barcelona és incompatible amb el desenvolupament de noves infraestructures viàries".

Concha